Projectbureau IJburg: baas boven baas?
Tegen enen kwam ik gistermiddag aan bij de strekdam, gelegen aan het IJsselmeer. Vanaf ver zag ik al de rode vlag van de SP en de ballonnen dansten vrolijk heen en weer en mijn oog viel op een groot stalen hek; dat was er vorige week nog niet. Er stond een stevig briesje. Ik kreeg een heerlijke beker koffie en het met chocola bedekte koekje smaakte naar meer ... nee toch maar niet. Het was al gezellig druk en ik schat dat tegen kwart over één, zo rond de vijftig mensen aanwezig waren om naar de openingswoorden van Jeroen Zonneveld duo-raadslid SP, nog maar één maand en dan wordt hij een ‘echt’ raadslid, te luisteren.
Waar gaat het nu over? De strekdam zal op het punt waar hij een bochtje naar links maakt en waar een rij van vijfenvijftig prachtige essen staan, verwoest worden ten gunste van de pleziervaart die met hun speed- en andere bootjes snel vanaf Zeeburg naar het Centraal Station moeten kunnen.
Voor wat vraag ik mij af? Om de trein te halen?
Er is al heel wat gediscussieerd over deze door Projectbureau IJburg ontwikkelde coupure van de strekdam. Voors en tegens zijn afgewogen en het ziet ernaar uit dat het toch gaat gebeuren. Er wordt een stukje natuur weggehaald en daar komt iets anders voor terug. Dat heet dan met mooie woorden: de compensatiewet. In dit geval komt er in plaats van het weggehaalde stuk strekdam een vogeleiland. Dat is echter niet helemaal zo, immers het toekomstige vogeleiland is de strekdam die doorgaat na de coupure.
Astrid Kuiper, fractievoorzitter GroenLinks, toch gekomen met zieke voet, op krukken en vergezeld van haar trouwe viervoetster, maakt zich wel een beetje zorgen. Op de vraag of je daar dan kan komen met een bruggetje vanaf het eerste gedeelte van de strekdam knikt Astrid nee: “dat is alleen maar toegankelijk vanaf de waterkant. Ik ben wel bang dat het dan een barbecue-eiland wordt in plaats van een vogeleiland”. En die vogels dan? Astrid kan daar geen antwoord op geven en ik bemerk bij haar wel een gerede twijfel of dit nu wel de juiste oplossing is.
Dan gaan we met z’n allen richting de passage waar geknipt gaat worden. Het gebied is afgezet met rood witte linten en ik voel dat ik een beetje boos en treurig wordt en dit tegelijkertijd. Naast mij loopt een oudere heer uit Durgerdam. Hij heeft nog geen vijf minuten geleden een prachtig gedicht van Nescio over dit gebied voorgedragen waarin deze de wandeling over de strekdam als een diepe spirituele ervaring omschrijft. Maarten Poelgeest (GroenLinks) zei hierover, dat je dan als wandelaar maar twee keer op en neer moet gaan, dan heb je hetzelfde aantal kilometers gelopen, of zoiets.
Herman Vuijsje riep dat hem dit weer deed denken aan een engelstalige verwensing die luidt: ‘I wish you a very long walk on a very short pier’.
Opeens blijven we staan, omringd door vijfenvijftig essen. Ik vraag mijn Durgerdamse wandelgenoot of hij in de zomer IJburg kan zien vanaf zijn woonplaats. ‘Het is als een groene waas en je weet natuurlijk dat daarachter flats staan. Dus je ziet het wel en dan een beetje gecamoufleerd’ zegt hij. Ik vertel hem dat ik hoorde van iemand dat de IJburgers heel graag Durgerdam willen zien en dat daarom ook voor kappen en knippen op deze plek is gekozen. Hij kijkt mij aan met zijn doorleefde ogen en haalt zijn schouders op. “Weet je ik herinner me nog Cnoop Koopman, hij was raadslid PvdA toen ze met het bestemmingsplan IJburg bezig waren. Hij vertelde mij dat hij alleen maar ja gezegd heeft op grond van vier voorwaarden waarvan één voorwaarde was: het intact laten van de strekdam. Hij is werkelijk zeer ontdaan hierover”!
Amsterdam IJburg zal een pleisterplaats worden voor foeragerende vogels, niet van die met vleugels die in de lucht vliegen, maar van die in boten die van heinde en verre komen om nog net vlak voor de grote oversteek naar Friesland het bootje vol te stouwen met hapjes en drankjes.
“En dan is er ook nog een ander punt”, gaat de Durgerdammer door, overigens zijn naam is Kees van Baalen civilingenieur waterbouwkunde in ruste, “en ik vind het niet erg als je het met één a schrijft. De gemeente wil dus dit vogeleiland laten beheren door hetzelfde orgaan als het natuurgebied Waterland, Rijkswaterstaat. En Rijkswaterstaat is hier bepaald niet blij mee. Er zouden namelijk vogels komen die er reeds in te grote getale zijn. Maar ja, zij moeten weer doen wat de plaatselijke politiek beslist. Zo gaan die dingen. Er is een promotieplannetje gemaakt door Projectbureau IJburg en ... het ligt nu bij de Centrale Stad. Die mogen beslissen. Als ze maar goed begrijpen waar ze mee bezig zijn. Door de coupure komt er veel te veel slib in de vaargeul. Dat kost het Rijk miljoenen om dit telkens weg te baggeren om de doorvaart te garanderen voor de steeds grotere en snellere containerschepen.Op 21 maart is er een commissievergadering bij de Centrale stad. Daar moeten we naar toe!
Een andere ‘strekdamactievoerder’ vertelt dat mede door die grote containerschepen er wel eens nare ongelukken kunnen gaan gebeuren. “De beroepsvaart, met grote schepen, gaat echt niet afremmen voor die kleine pleziervaartuigjes, waterscooters en zeiljachtjes”.
Tijd voor soep, tomatensoep uit rode bekers wel te verstaan. Nog even napraten over toen en nu en over de macht van de grote projectbureau’s.
Tegen de klok van half vier begeven de meesten zich weer richting huis. Er hangt toch een beetje droeve sfeer. Immers het ligt nu in handen van de Centrale stad en men voelt drommels goed aan dat de kap in wezen al begonnen is, mits er een wonder geschiedt.
Het waait hard op de strekdam en het is inderdaad een bijzondere gewaarwording. Je bent er even helemaal uit. De wind waait dwars door je heen, water aan weerskanten en dan héél dichtbij. Horizon aan weerszijden en net ver genoeg om je in stilte te kunnen wanen. Ja ... ik begrijp opeens wat Nescio bedoelde met die spirituele ervaring. Maar goed, dat is dan toch passé, immers als de jachthaven er eenmaal is, dan moet je God een stukje verderop gaan zoeken en iedereen die een beetje gelooft die weet: wie zoekt zal vinden.
Foto’s: Tess
Gepost door
Tess Jungblut op Monday, 05 March 2007
Nieuws •
(46)
Commentaar •
Permalink
Zo te horen heb ik heel wat gemist, daar op die strekdam.... :D
Gelukkig maar dat ik de poeziedag ook leuk genoeg was om niet te missen.
Ik heb helaas wat problemen met de acceptatie an een flash kaart in Linux en ik ben ook het kabeltje vergeten dus hoe de foto’s moeten worden verwerkt is nog even een klusje van een dag…
Slib in de vaargeul, das wel iets om serieus te nemen, toch… Het lijkt me wel onderhandelingsruimte bieden…
Reactie #1, gepost door: zazkia op: 03/05 om 04:38 PM
die maarten van poelgeest van GROEN (???) links.....
in plaats van aan een omgezaagde boom hangen (of is dat te grof...? ik bedoel het figuurlijk:-) ) moeten ze hem maar op dat laatste stuk strekdam zetten als dat gat wordt gegraven (letterlijk). Hopelijk wordt die dan groen van de meeuwenpoep die daar op zijn kop wordt gescheten.
Wat een huichelaar!
Als je van de natuur houdt: niet op groen links stemmen, die zitten al te lekker op het rode pluche!!!
Reactie #2, gepost door: buurman op: 03/05 om 09:55 PM
Een mooi stuk, Tess. Zou het soms door die wind en de horizon aan alle kanten komen dat mensen zo mooi gaan schrijven als ze het over de strekdam hebben.
Hoe dan ook, ik kreeg een heel goed gevoel, afgelopen zondag. Er waren zoveel mensen die allemaal al iets met de dam hadden of nu plotseling enthousiast werden. Zoals een man die al jaren intensief alle mogelijke paddesteolen fotografeert in het Flevopark en hier meteen op de strekdam weer mooie en bijzondere exemplaren aantrof. Je moet er oog voor hebben.
Verder heb ik gesproken met mensen die actief waren in diverse politieke partijen en die allemaal de strekdam een warm hart toedragen. Hopelijk gaan zij hun partijgenoten in de gemeenteraad nog bewerken.
Ik geef toe dat het wel eens moeilijk is om optimistisch te blijven. Om de strekdam te behouden lijkt een strijd tegen de bierkaai. Maar ook de bierkaai kan gekeerd worden....
mark van dongen
Reactie #3, gepost door: mark van dongen op: 03/06 om 09:50 AM
@ Buurman
Ophangen heeft geen enkele zin, ook niet figuurlijk. Integendeel daar zie ik geen brood in. Maar het is wel waar dat een partij die Groen voorop stelt zich door economische argumenten overboord laat trekken en dat is dan weer niet zo figuurlijk als vermoedt wordt bij het lezen van deze woorden. Immers als je met je bootje denkt even lekker rustig te pleziervaarten ... je verlaat niets vermoedend het rustige vaarwater aan de binnenkant van de knip ... komt daar opeens in de volle vaart der volkeren een containerschip aanvaren en ik weet uit ervaring dat die niet stoppen! Technisch is het moeilijk en er zit ook wel een soort van ‘macho’ gedrag in elke beroepsvaartschipper. De vaarweg is van ons. Dit is te vergelijken met de taxichauffeur: ‘de weg is van mij’.
Reactie #4, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/06 om 10:51 AM
@ Mark
Dank je wel voor het compliment. Als je over de strekdam loopt, gebeurt er iets met je. Het is zoals ik het beschreven heb. De combinatie van wind, water, de smalte van het looppad, de verschillende horizons (Durgerdam en IJburg) en ook wel het verlangen om even weg te zijn uit de blikkerige stad die op elke mm belastinggeld int om maar vooral de burger? van dienst te kunnen zijn?
Maar ook de bierkaai kan gekeerd worden
, zo schrijf je ... dat is zeker waar.
Reactie #5, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/06 om 10:56 AM
Vóór de natuur = vóór een knip in de strekdam!
Met de knip wordt het tweede stuk een mooi, rustig natuureiland. Wordt de natuur alleen maar beter van.
En voor de wandelaars (want we roepen allemaal wel dat we zo begaan zijn met de natuur, maar het gaat ons natuurlijk vooral om ons wandelplekje): er blijft een lang stuk dam over om op te wandelen. Ja, dat stuk ligt vlak langs Steigereiland, maar het eiland-stuk ligt straks net zo dicht tegen het nog aan te leggen Buiteneiland.
Alle publiciteit, ook rond deze actie, maakt de strekdam alleen maar drukker. Die idylle is al lang weg. Maak dan liever aan het nieuwe uiteinde van de dam een uitkijkpunt naar het nieuwe vogeleiland.
Hoe vaak heb je de kans om zo dicht bij de stad een ongerept stukje natuur te creëren? Onbegrijpelijk dat zich progressief noemende mensen daar tegen kunnen zijn (of andersom...)
Wat de achterliggende motieven van de plannenmakers ook mogen zijn: uitzicht voor IJburgers (het uitzicht van de Durgerdammers vind ik overigens ook geen tegenargument), doorvaart voor plezierbootjes uit de nieuwe haven op Zeeburgereiland; de winst is dat er een eiland ontstaat waar niemand komt en waar vogels hun gang kunnen gaan. Net zoals de Hoeckelingsdam.
Wordt het straks een barbecue-eiland? Onzin. Je kunt met bootjes ivm de stenen onder water niet bij de dam (straks het eiland) komen. Kinnesinne bovendien. Degene die dat zei wil er ongetwijfeld zelf met haar viervoeter kunnen blijven lopen. Is dat goed voor de vogels?
Meer stroming? Laat dat goed onderzoeken voordat je TEGEN begint te schreeuwen. Het zal met de mossels reuze meevallen. De luwte van de Hoeckelingsdam is er bovendien net bijgekomen, die, mochten er mossels verloren gaan, dat ruimschoots compenseert.
De stroming een gevaar voor de plezierbootjes? Op deze suggestie past alleen een heel hard schaterlachen… Dit klinkt toch wel heel erg als wandelaars die er uit puur eigenbelang van alles bijslepen.
Onderweg naar jullie actie moet je gezien hebben dat intussen het halve Zeeburgereiland is kaalgekapt. Honderden bomen weg rond de rioolwaterzuivering. Was dat allemaal wel nodig voor die nieuwe wijk? Had daar niets tegen moeten worden ondernomen in plaats van voor een handjevol bomen op die strekdam? Of wandelen jullie daar nooit…
Reactie #6, gepost door: Tom op: 03/07 om 01:08 AM
Tom, dat kappen van die honderden bomen is volgens mij in de nacht gebeurd. Ik heb er nergens over gelezen, noch van vernomen en opeens waren ze weg.
Maar het één hoeft het ander niet naar het leven te staan.
Ik bedoel dat je nu opkomt voor het intact blijven van de strekdam, overigens een politieke toezegging destrijds, wil niet zeggen dat je lacherig en dus niet serieus bezig bent.
Reactie #7, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/07 om 11:34 AM
Hallo tom, gelukkig maak je je ook kwaad om het kappen van al die bomen op het Zeeburgereiland. Een actie van het Projectbureau zonder kapvergunning. Ze doen gewoon wat ze willen zonder zich van de regels iets aan te trekken.
Overigens zouden de bomen op de strekdam ook allang gekapt zijn, maar daar waren we gelukkig wel op tijd bij.
Maar dat het maken van een gat in de strekdam juist milieuvriendelijk is, is onbegrijpelijk. Door het maken van het gat zal het daar veel drukker worden met boten met stinkende motoren, speedboten en waterscooters. En ja: die zullen wel van het losse stuk van de strekdam een barbecue-eiland maken. Het zal voor bootjes altijd makkelijk te bereiken zijn via de strandjes die er zijn en altijd zullen ontstaan door de werking van water en zand. Nu al is het ‘vogeleiland’ dat is gecreërd bij Durgerdam in trek bij wildkampeerders. Dat gaat hier zeker ook gebeuren.
Maar het grootste drogargument is wel dat er met het maken van het gat meer natuur gecreërd wordt in het gebied. De strekdam is een natuurgebied. Door van een deel een drukke waterkruispunt te maken wordt er natuur verminderd.
De inzet zou juist moeten zijn om het water van het IJmeer te verbeteren. De waterkwaliteit gaat hier alleen maar achteruit. Er zijn allerlei andere maatregelen te nemen: het creëren van meer rietgebieden die waterzuiverend zijn, eventueel van echte vogeleilanden zoals bij Durgerdam. Er is veel meer mogelijk als je daar maar eens met echte natuurliefhebbers over brainstormd.
Maar door het maken van een gat zal de natuur hier nog verder achteruit gaan.
Bovendien is de strekdam nu een natuurgebied waar ook wandelaars iets aan hebben. En wandelaars zijn natuurliefhebbers, en zonder natuurliefhebbers zal de natuur helemaal aan zijn lot worden overgelaten.
mark van dongen
Reactie #8, gepost door: mark van dongen op: 03/07 om 11:35 AM
Tom, ik lees hier niets over mossels in dit stukje, jij wel?
Reactie #9, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/07 om 11:35 AM
T is maar in elk geval erg belangrijk voor de toekomst van de strekdam om te gaan stemmen bij de provinciale staten!!!
Reactie #10, gepost door: zazkia op: 03/07 om 12:18 PM
Ja zazkia, ik moet nog ff stofzuigen, ja wat wil je met drie katers in huis waarvan één een Maincoon met haren van hier tot Timboektoe.
En dan ga ik stemmen ... Jottem! het kan voor mij niet vaak genoeg, althans zo voelt het!
Reactie #11, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/07 om 12:32 PM
Ik heb gestemd ... hoera ... laat de lente maar komen ... ik ben er klaar voor.
Mijn geheim? Love is in the air
Reactie #12, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/07 om 06:58 PM
@Mark
De crux zit ‘m in je laatste alinea. “...een natuurgebied waar ook wandelaars iets aan hebben"… Het is nu een wandelgebied, geen natuurgebied. Want in een gebied zo smal als de strekdam waar (steeds meer) wandelaars komen, vaak met honden (en begrijp me goed, ik wandel er ook graag met m’n hond), kan de natuur niet of nauwelijks gedijen. Vogels worden verstoord, nieuw opschietende plantjes (perongeluk) vertrapt. Hoezeer die wandelaars misschien ook natuurliefhebbers zijn. De gemeente moet bovendien geregeld snoeien omdat het nu eenmaal openbaar toegankelijk pad is en de gemeente verantwoordelijk is als mensen hun nek breken over takken of braamscheuten.
Ik denk dat de natuurwaarde van de Hoeckelingsdam aanzienlijk hoger is dan die van de strekdam nu. Een afgezonderd stukje strekdam krijgt diezelfde natuurwaarde. De winst van de rust op het nieuwe eiland compenseert meer dan ruimschoots die enkele tientallen meters dam die verdwijnen voor de knip.
Ik vind het prima om te strijden voor een wandelgebied, maar natuurwaarde gaat voor mij voor - zeker als er stuk wandelgebied overblijft. Een mooi compromis, toch?
Vervuiling door (speed)boten, waterscooters etc neemt juist áf met een gat in de dam. We hebben het dan over boten die vanuit de nieuwe haven op Zeeburgereiland naar de Oranjesluizen willen. Ongeacht er een gat komt of niet, die boten zijn en komen er toch. Als ze straks door het gat komen scheelt ze dat straks kilometers vervuilend omvaren: vanuit de haven vlak langs de dam naar het uiteinde, en vervolgens het hele end terug naar de Oranjesluizen. Straks kunnen ze er halverwege al door. Scheelt dus een aanzienlijke hoeveelheid vervuiling ter hoogte van het dam-eiland.
En ik heb begrepen dat de speedboten en jetski’s daar sowieso verboden worden (Holland Sport zou ook weggaan) - in elk geval mogen ze niet meer snel varen. Kwestie van handhaven.
Er is één strandje, helemaal aan het uiteinde waar inderdaad bootjes bij kunnen. Laat daar af en toe iemand barbecueën. Die zullen niet of nauwelijks de rest van het dameiland bewandelen dus de impact daarvan zal aanzienlijk minder zijn dan de tientallen wandelaars, straks wellicht honderden per dag als het Zeeburgereiland bebouwd is.
Ik betwijfel of dat dan alleen nog maar wandelaars met respect voor de natuur zullen zijn…
Reactie #13, gepost door: Tom op: 03/07 om 10:30 PM
@ Tom
Het gaat volgens mij ook wel een beetje (veel) over het feit dat Projectbureau IJburg een machtige positie heeft, los van welk natuurgebied dan ook en dat afspraken die gemaakt zijn gemakshalve onder het slib geraken!
Reactie #14, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/08 om 12:05 AM
De strekdam is een leuk stukje wandelen, maar vergaat nu de wereld wanneer het een stukje korter wandelen wordt? Ik vind dit zo’n opgeklopt item. En natuurlijk heeft Projectbureau IJburg een machtige positie. Dat is nu juist precies de bedoeling. Zij moeten immers IJburg (en omgeving) ontwikkelen. Daar hebben we (onder andere) ook het prachtige Diemerpark aan te danken volgens mij. Dat er in het zoeken naar een evenwicht op een gegeven ogenblik ook een stukje strekdam onderbroken wordt lijkt niet niet meer dan logisch. En voor de vogeltjes is het alleen maar goed als op het laatste stuk geen mensen meer komen. Dat is toch logisch?
Maar misschien moeten we ons nu druk gaan maken over inteelt onder de ringslangen op het niet langer verbonden gedeelte?
Reactie #15, gepost door: Rogier Schravendeel op: 03/08 om 12:58 AM
@ Rogier
En natuurlijk heeft Projectbureau IJburg een machtige positie. Dat is nu juist precies de bedoeling
.
Dat is volgens mij juist niet natuurlijk dat ze zoveel macht hebben, dat ze zelfs bomen kappen zonder vergunning!
Reactie #16, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/08 om 01:31 AM
@ Rogier
Ik ga even afdwalen, maa rik kan het niet laten als je het Projectbureau complimenteert wegens het ‘prachtige Diemerpark’.
Op zich ben ik het met je eens. Hie rkun je zien hoeveel soorten gras er wel niet zijn, en ook veel andere plantjes en paddestoelen.
Maar een ‘prachtig park’ hoort meer te zijn. De beheerders van het Diemerpark hebben het altijd druk in het voorjaar met het uitrukken van jonge bomen die opkomen. Tenslotte is elke boom hoger dan anderhalve meter een gevaar voor het ingepakte gif onder het Diemerpark: boomwortels zouden wel eens de beschermlaag kunnen aantasten.....
Mooi is alleen de smalle strook langs het kanaal dat wel mooi verwilderd is, maar ontoegankelijk voor gebruikers van het park.
Het bestuur van Zeeburg wijst er altijd op dat het gif onder het park helemaal veilig is ingepakt. Er wordt gemeten en er lekt helemaal niets uit.
Maar ja, hoe zal dat zijn over 10, 20, 50 jaar? Het diemerpark blijft een giftige tijdbom.
mark van dongen
Reactie #17, gepost door: mark van dongen op: 03/08 om 04:29 PM
Een park zonder boom
is als een tante
zonder oom
Reactie #18, gepost door: zazkia op: 03/08 om 05:08 PM
Als een broek,
zonder zoom
En als koken,
zonder stoom…
Reactie #19, gepost door: zazkia op: 03/08 om 05:36 PM
zoals slapen,
zonder droom
Reactie #20, gepost door: zazkia op: 03/08 om 05:37 PM
Neuken op het strand
zonder schroom
Nederlands dichten
zonder idioom
De Veerpont van Heinz Polzer
Zonder econoom
of de breedte
van de stroom
Reactie #21, gepost door: foort op: 03/08 om 05:59 PM
Hmm nou ja mijn idee was zo van het kan wel, maar t voelt zo leeg…
@Rogier,
Als Rijkswaterstaat het verdwijnen van die dam een slecht idee vindt, vanwege de stroming en de toename van het slib (en dus uitbaggeren) en de hoeveelheid vogels, moet het projectbureau daar dan boven staan vanwege de beloofde “zichtlijn”, die dan voor Ijurgers misschien wel mooi mag worden, maar het uitzicht er bij Durgerdam niet beter op maakt…
Reactie #22, gepost door:
ZaZkia op: 03/08 om 06:56 PM
Reactie #23, gepost door: foort op: 03/08 om 07:00 PM
Hoi,
Goede discussie. Soms een beetje overboord als het over ophangen van Maarten gaat. Die inderdaad zaken moet afwegen als wethouder. Daar wordt je dan ook wethouder voor. Ook om beleid dat al voor jou tijd is besloten uit te voeren. Anders moet je maar eeuwig in de oppositie zitten en “tegen”, “tegen”, “tegen” blijven roepen. Op en rond IJburg zal trouwens extra in bomen worden geinvesteerd de komende jaren.
Ik vind de argumenten van Tom steek houden. Het is goed als de voor en nadelen tegen elkaar worden afgewogen. Sommige biologen die ik heb gesproken zijn voor de kap en voor de coupure en voor het vogeleiland, aangezien het een verrijking van de natuur betekent. Natuurlijk wel als je er een echt vogeleiland van maakt (en daar werkt Astrid hard voor). En sommige ecologen willen die bomen weg, aangezien er vogels in te komen zitten die de beestjes die op de strekdam rusten op zouden eten.
Dus: Je moet natuurlijk niet zomaar beslissen (als het niet al besloten was). Het is ook een stukje cultuur (de oude afvalpijp), en je hebt het over veiligheid (van de boten), en je hebt het over mossels, en je hebt het over wandelaars (met of zonder honden) en over uitzicht (vanuit Durgerdam).
Trouwens, die wandelaars. Dat zullen er flink veel meer worden als er direct 5000 woningen naast komen te staan op het Zeeburgereiland. Dan is het misschien goed dat het einde is losgeknipt (?).
Over de bomen op het zeeburgereiland hebben we als GroenLinks ook vragen gesteld. Het was voor ons ook een raadsel hoe dat gebeurde. Maar het antwoord was simpel: als je dat gebied gaat volplempen met huizen, tja dan gaat een stukje rafelrand en bomenpracht verdwijnen. Gelukkig komen er heel veel bomen voor terug. En een stuk ecologische hoofdstructuur, die langs de rand van Zeeburgereiland het diemerpark met noord verbindt.
Lastig hoor. Maar goed dat (hier) de discussie wordt gevoerd. Er wordt al te veel gedaan zonder dat er een haan naar kraait, of een onderdeel wordt van een verkiezingscampagne. De GroenLinks zeeburgfractie heeft hier veel contact over met de gemeenteraadsfractie. Want het is en blijft een grootstedelijk gebied.
Jullie weten ons te vinden, toch?
Ps.
Allemaal het Amsterdams bomenboek lezen dat over een tijdje wordt gepubliceerd!
Reactie #24, gepost door:
Jan de Laat op: 03/08 om 07:05 PM
gelukkig zijn ringslangen uitstekende zwemmers
Trouwens Mark: daar moeten we in de raad dan maar eens over soebatten. Die ondoordringbare strook is ondoordringbaar omdat het een snelweg is voor allerlei bedreigde diersoorten (ecologische verbindingszone.
Is de SP ook daar tegen?
Reactie #25, gepost door:
Jan de Laat op: 03/08 om 07:14 PM
@jan, Jij bedankt voor jouw reactie!
Trouwens, die wandelaars. Dat zullen er flink veel meer worden als er direct 5000 woningen naast komen te staan op het Zeeburgereiland. Dan is het misschien goed dat het einde is losgeknipt (?).
Wordt ‘t dan niet bevreemdend gezellig als die extra wandelaars er ook nog eens allemaal 2 x op en neer gaan lopen zoals Van Poelgeest voor ogen staat?
Arme mosselen…
Dus: Je moet natuurlijk niet zomaar beslissen (als het niet al besloten was).
Dat is wat mij nog het treurigst overkomt. Het is een besluit dat iedereen aangaat en alleen het projectbureau beslist cq besloten heeft.
Reactie #26, gepost door:
ZaZkia op: 03/08 om 07:18 PM
De bevoegdheid om dergelijke besluiten te nemen zal toch wel op een democratische wijze aan Projectbureau IJburg gemandateerd zijn?
Reactie #27, gepost door: Rogier Schravendeel op: 03/08 om 08:06 PM
@ Rogier
De bevoegdheid om dergelijke besluiten te nemen zal toch wel op een democratische wijze aan Projectbureau IJburg gemandateerd zijn?
Ik gok van niet!
Reactie #28, gepost door: tess op: 03/08 om 10:06 PM
Watervogelsportvereniging Bagger i.o. zoekt leden.
Voor iedereen die altijd al zelf graag had willen baggeren en/of vogels willen houden op een eigen eiland, is er nu de oergezellige Watervogelsportvereniging Bagger in oprichting. In de nieuwe vaargeul zullen we tot in einde van tijden onze emmertjes kunnen vullen met bagger en op het nieuwe vogeleiland kunnen onze dierbare gevleugelde metgezellen ongestoord verzorgd worden. Er zullen geen eisen gesteld worden aan uw boot(je) of vogel(tje): iedereen is welkom. Kom naar de informatiemiddag komende zondag. Volg de roze (plastic) flamingo’s vanaf het stadhuis.
Reactie #29, gepost door: laudabor op: 03/08 om 10:11 PM
@ Rogier
Bedoel je met democratisch dat het DB aan de raad heeft gevraagd om in te stemmen met het voorstel dat het genoemde projectbureau alle bomen mag kappen zonder kapvergunning aan te vragen?
Reactie #30, gepost door: Tess op: 03/08 om 10:37 PM
@ Jan de Laat
wel een beetje raar: je doet je best om groene stemmen te winnen, en als je dan vervolgens wethouder ben dan ga je klakkeloos een ander beleid zitten uitvoeren??? zou ik toch gewoon in de oppositie blijven zitten en heeeeel hard ‘tegen tegen tegen’ blijven roepen.
Die maarten van jullie komt nu een beetje ruggegraat-loos over. Wellicht dat daarom de SP groeit en (gelukkig) het voortouw neemt in het verdedigen van groen in Amsterdam…
En wat een kulargument: eerst mooie grote gezonde bomen kappen (ook bij het zeeburgereiland: shocking gewoon!!!) en dan kleine nieuwe boompjes terugplanten.... Is misschien ook een groenlinks oplossing voor het AOW probleem??? kill the bejaarden en make new baby’s
Opdoeken groen links???
dit was een reactie op:
“Soms een beetje overboord als het over ophangen van Maarten gaat. Die inderdaad zaken moet afwegen als wethouder. Daar wordt je dan ook wethouder voor. Ook om beleid dat al voor jou tijd is besloten uit te voeren. Anders moet je maar eeuwig in de oppositie zitten en “tegen”, “tegen”, “tegen” blijven roepen. Op en rond IJburg zal trouwens extra in bomen worden geinvesteerd de komende jaren.”
Reactie #31, gepost door: buurman op: 03/09 om 12:48 PM
@ buurman
Ik reageer fel op mensen die blijkbaar op internet hun ongenoegen (terecht of onterecht) uiten door mensen in krachttermen door het slijk halen. Dat vind ik onacceptabel. Los van het feit dat je met GroenLinks eens bent of niet.
Het zal je niks zeggen, en ik hoef je niet te overtuigen. Maar GroenLinks heeft al heel lang groen hoog op de agenda staan. En je hoeft niet bang te zijn dat dat overboord wordt geworpen.
Nog steeds jammer dat de SP geen heil zag in een samenwerking met GroenLinks bij de vorming van het dagelijks Bestuur. Maar misschien wachten ze op de absolute meerderheid.
Reactie #32, gepost door:
Jan de Laat op: 03/09 om 02:12 PM
@ jan de laat
als je goed leest dan gebruikt ik
a: geen krachttermen, ik relativeer zelfs met een smiley
b; haal ik niemand door het slijk; ik som alleen feiten op.
Dat jij dat als ‘door het slijk halen’ beschouwd staaft alleen maar mijn bewering. Maarten doet een beetje debiel door niet gewoon keihard ‘tegen’ ‘tegen’ ‘tegen’ te roepen!!! Hoe kan een groen linkser nou zo’n beleid uitvoeren. Het is gewoon verkiezings bedrog. Jullie zouden hem zelf moeten kielhalen
(wellicht een klein bootje met buitenboordmotor.... daar wilde hij ook zo graag op verdienen. Ipv de mensen met groot geld aanpakken achter de kleine man aanjagen. En vervolgens de bomen omhakken!)
Ik spreek er schande van! En nogmaals hulde voor de SP die er dan maar wel voor opkomt.
Reactie #33, gepost door: buurman op: 03/09 om 04:47 PM
@ jan
wat ik nog vergat: maarten neemt ook zijn kiezers niet serieus… wat is dat voor een redernatie om te zeggen dat mensen dan maar 2 keer heen en weer moeten lopen???? (als die strekdam door de midden wordt gehakt, en er 55 bomen worden gekapt?). Wat een denigrerend geleuter.
Van mij mag groen links ook 2 keer heen en weer gaan lopen… van hot naar her… en blijf daar dan ook maar.
Reactie #34, gepost door: buurman op: 03/09 om 04:51 PM
nou debiel en kielhalen dat zijn dan wel voor een blog bescheiden maar toch wel een beetje krachtige termen.
Al moet ik zeggen dat de twee keer lopen opmerking volgens mij ook een stuitend “geen brood? Dan eten ze maar koek” gehalte heeft.
De beste argumenten voor dat eiland komen nu toch nog van Tom en niet van de wethouder… das wel bedenkelijk. Sowieso raar om je te beroepen op “ik ben wethouder daar kan ik niks aan doen”, dan had hij geen wethouder moeten worden! Lijkt me ook nogal wiedes. Je bent wethouder EN je staat erachter. Of je staat er niet achter en je doet er je best voor dat t niet gebeurt.
Reactie #35, gepost door: zazkia op: 03/09 om 05:05 PM
@ Buurman
wat is dat eigenlijk figuurlijk aan een boom hangen? Zoiets als figuurlijk op het ijs schaatsen?
Reactie #36, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/09 om 06:59 PM
@ tess & saskia
ik schreef: “aan een omgezaagde boom hangen"…
dat was beeldspraak. Omdat ik al bang was dat dit anders uitgelegd zou worden heb ik er tussen haakjes aan toegevoegd dat het figuurlijk was bedoeld (met een smiley)
het is gewoon pijnlijk voor de wedhouder maarten van poelgeest (en zijn makkers) van groen links: Hij moet toe geven dat het fijner is om op het rode pluche te zitten, met het daarbij behorende salaris zodat ie ook lekker zijn hypotheek kan aflossen, ipv de beloftes van groen links na komen.
Het is toch niet te geloven dat zo’n man zegt: kappe maar, en de zeikers die het er niet mee eens zijn, lopen de rest van de strekdam maar ff 2 keer heen en weer. .
Ik vind het kortweg schandelijk!
Reactie #37, gepost door: buurman op: 03/09 om 10:46 PM
@ Buurman
Hij moet toe geven dat het fijner is om op het rode pluche te zitten, met het daarbij behorende salaris zodat ie ook lekker zijn hypotheek kan aflossen, ipv de beloftes van groen links na komen
Het lijkt mij inderdaad niet gemakkelijk om, als je een bepaalde positie hebt bij een bepaald spel, onafhankelijk en vrij te handelen. Dat is volgens mij om mee te beginnen al inherent aan de partijpolitiek. Vervolgens komt dan daar nog eens de bestuursfunctie bij en voilá de compromissen worden met tientallen tegelijk verwekt, groeien, worden geboren en gaan een eigen leven leiden en het geheel stapelt zicht op ...
Dat is onderdeel van dit vak toch? Daar kies je voor, ja dat is zo maar ik denk dat je er pas echt over kan meepraten als je hetzelf ondergaat. Het blijft wel een punt van aandacht en dat geldt dan voor elk mens en dus ook politici waarom je een vak kiest. Is het om je idealen te verzwezenlijken, is het om de macht naar je toe te trekken of is het een adere reden: het betalen van je hypotheek is een legitieme motivatie toch? Je kan er ook inrollen , in dit vak, maar compromissen sluiten moet je altijd over en weer, daar is geen ontkomen aan. Het blijft de vraag hoe ver ga je daarin. Als je slapeloze nachten krijgt, drijfnat wakker wordt in je bed terwijl je je in een groot water waande met parende ringslangen, dan weet je dat je te ver bent gegaan. Je kunt altijd terug en in wezen is dat dan vooruit
Voor wat het grote leengedrag in Nederland bereft ben ik het wel een beetje met buurman eens. Immers de banken bezitten meer dan me lief is en er hoeft maar iets te gebeuren op de wereldmarkt of de banken gaan hun rentes de lucht injagen etc. In Amerika, en die trend schijnen wij als Nederland onverbeterlijk te volgen, staan al 60% van de nieuw gebouwde huizen onverkoopbaar te koop omdat niemand het meer kan betalen.
Hmmm ... heeft dit nog iets met de strekdam van doen? Ik denk ja, immers Projectbureau aan het IJ zal ook wel zeer intensieve banden onderhouden met banken.
Op zich geen probleem ware het niet dat er steeds meer geld verdwijnt uit de daadwerkelijke omloop, een steeds groter wordende groep mensen wordt alsmaar armer en armer en een steeds kleiner wordende groep wordt alsmaar rijker en rijker en steeds meer grote kantoorgebouwen staan jaren en jaren leeg.
Hmmm ... ik ga dit weekend eens even polshoogte nemen bij de strekdam en een fotootje maken ... bij wijze van memories. De knoppen van de bomen zullen wel in bloei staan ... om het maar even in te wrijven en misschien ontwaar ik parende ringslangen en misschien kom ik wel een bekende tegen. En heel misschien tref ik een wandelende en zich over het mooie natuurschoon verbazende Maarten of een buurman en hebben we een goed gesprek. Of droom ik nu?
Welterusten buurman ... slaap zacht.
Reactie #38, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/10 om 01:15 AM
@ Jan
Wat ik maar moeilijk kan begrijpen zijn de onzinnige uitspraken op internetfora. Maar misschien komt dat doordat ik oogkleppen op heb? Of niet in contact sta met het nieuwe Nederland? Of dat wat ik te melden heb, niet past? In een internet discussie over de strekdam hier op Zeeburg, wordt gezegd dat Maarten van de Poelgeest opgeknoopt dient te worden....Is dat de nieuwe publieke opinie? Of is dat een oude? (Jos van der Lans schreef er al over)
Beste Jan,
Als redacteur van zeeburg.nu wil ik hetgeen jij schrijft nuanceren. Als de lezer van jouw weblog het debat naar aanleiding van de strekdamaffaire leest, dan kan deze lezer in ieder geval zien dat hetgeen jij beschrijft niet zo boud is en ik vind het ook wel wat onzorgvuldig wat je doet. Immers buurman in bovenstaand debat is gevraagd wat hij bedoelde met zijn beeldende uitspraak en er is over gepraat.
Als redacteur van zeeburg.nu, ben ik waakzaam over hetgeen mensen schrijven en ben ik van mening dat beledigende en beschadigende woorden zo veel mogelijk vermeden dienen te worden. Ik heb zelf niet de ‘macht’ om eenzijdig hetgeen beledigend is weg te halen. Dat heb ik één keer gedaan. Wel ga ik nu voortaan het gesprek aan met de zich negatief uitende poster.
Op mijn eigen weblog:
http://blogger.xs4all.nl/jungblut/archive/2007/02/20/185882.aspx
ben ik zelfs heel streng en haal ik beledigende of nare woorden en zinnen altijd weg. Soms zet ik ook dagen de commentfunctie uit om mensen na te laten denken wat ze eigenlijk doen als ze zich in woorden ‘ontlasten’ op mijn blog. Dat helpt. In hun frustratie over het niet kunnen spuien blijven ze soms weken weg en wordt het minder en blijven de parels over.
Ik hoop dat jouw lezers de moeite nemen en het debat op zeeburg.nu gaan lezen.
Met vriendelijke groet
Tess Jungblut
redacteur zeeburg.nu
Reactie #39, gepost door: tess op: 03/10 om 10:29 AM
Poppenkastvereniging De Democratie i.o. zoekt leden.
Altijd al democratietje willen spelen? Dat kan straks ongestoord en zonder schade voor de omgeving op het vogeleilandje aan het einde van de gecoupeerde strekdam. Hier kan zonder de gebruikelijke remmingen worden toegegeven aan de drang een ander de wil op te leggen, onder het uitroepen van het voorlopige adagium van de vereniging: “ego sum verus”. Kom komende zondag naar de open dag en volg de koploze hanen die her en der langs het pad victorie kraaien.
Reactie #40, gepost door: laudabor op: 03/10 om 11:57 AM
Reactie #41, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/10 om 09:00 PM
Hoi Tess,
Mijn reactie op mijn weblog ging over geen-stijlers en reageerders op nieuwsberichten over de dubbele nationaliteit (zowel links als rechts). En niet over onze discussie over de strekdam.
Die personen slaan soms (racistische) wartaal uit. Had helemaal geen strekking op wat hier geschreven wordt.
De discussie hier is altijd open, wat hartstikke goed is. Ga zo door zou ik zeggen.
De indruk die jij schetst wilde ik niet wekken. Zo zie je maar weer dat gesprekken face to face altijd beter werken dan het geschreven woord.
Je zal wel vermoeden dat ik zit te popelen om te wachten op de discussie in de raad over de strekdam. Waar feit en fictie duidelijk moet worden gescheiden. En het debat over natuurversterking en (ont) rafeling maar goed (en inhoudelijk) gevoerd moet worden. Laat iedereen komen en zijn mening uitspreken!
Reactie #42, gepost door:
Jan de Laat op: 03/12 om 12:22 PM
@ Jan
In een internet discussie over de strekdam hier op Zeeburg, wordt gezegd dat Maarten van de Poelgeest opgeknoopt dient te worden....Is dat de nieuwe publieke opinie? Of is dat een oude?
Het ging natuurlijk wel een beetje over de strekdam ... en ik ben het helemaal eens met jou over het ongemanierde gewauwel op internet dat ook soms zeer ongewenste vormen kan aannemen. Ik ben zelf op mijn eigen weblog onderdeel van een weblogmobbing actie geweest van bloggers die meenden dat ik maar beter dood kon zijn en nog meer van dit geraaskal.
Over feit en fictie gesproken ... dat ligt wel een beetje gevoelig. Immers de zaken die veelal als feiten worden geponeerd blijken vaak achteraf maar de halve waarheid te zijn en dan wordt dit door mensen als onwaar ervaren of zoals jij het noemt als fictie!
Reactie #43, gepost door: tess op: 03/12 om 04:09 PM
Hoi Jan, gelukkig dat je niet aan ons dacht
*sorry voor de off topic*
‘t Is zo dat bloggers nogal onder imagoschade gebukt gaan door al dat geenstijl getrompetter.
Terwijl het juist zo mooi is als het debat in de buurt zich niet beperkt tot een raadszaal!
Vandaar de handrem.
Vooral journalisten kijken nogal neer op “hobbyjournalisme”, terwijl bloggers juist hun reguliere lezers niet graag afvallen.
En die reacties, sja. Een beetje hoort het bij het medium. De minst bekeken pagina van Zeeburg.NU is de preview!!! (die knop naast de submit knop)
***
En ik moest toch nog maar gauw over de strekdam wandelen nu het nog kan en zo…
Dat projectbureau IJburg kennelijk zijn boekje te buiten is gegaan bij de bomenkap, dat lijkt me nog wel de meest zorgwekkende ontwikkeling.
Reactie #44, gepost door: zazkia op: 03/12 om 11:04 PM
Op IJburg ervaren wij an den lijve dat het Projectbureau een gesloten club is. Er is met Maarten van Poelgeest geen andere wind gaan waaien. Hij ontbeert (groene) principes. Het opknippen van de strekdam is bewijs van de dubbele agenda’s die het bestuur hanteert. Op IJburg komt een verenigingshaven met zeilboten. Geen jachten voorzover ik weet. Wij vrezen wel de powerboaten en ander geweld door het gat in de strekdam.
Reactie #45, gepost door:
Xandra Lammers, Amsterdam-IJburg op: 03/17 om 01:44 PM
@ Xandra
Wat fijn je te mogen lezen hier op zeeburg.nu. IJburg hoort bij Zeeburg ook al ligt het geografisch gezien nogal uit de buurt. Fysieke nabijheid heeft, althans voor mij, heel veel te maken met in hoeverre ik ergens bij betrokken ben.
Jij schrijft dat het Maarten Poelgeest aan (groene) principes ontbeert. Ik neem aan dat hij hierover in het verleden andere dingen heeft gezegd dat jij zulke (vergaande) bewoordingen kiest?
Zelf heb ik altijd zo mijn gedachten gehad over het Groene van GoenLinks. Het is met name een economisch-gerelateerd Groen van GroenLinks. Daar is op zich niets mis mee en als je echt goed luistert naar wat de partij te zeggen heeft en ook laat zien (flimpje Femke in strakke millieubewuste? auto) dan kan ik niet anders dan concluderen dat dit strekdamverhaal in hun visie past. Groen, jawel maar het mag niet de economische vooruitgang van de intellectuele tweeverdiener met en zonder kids in de weg staan.
‘Knip’ in de strekdam en dan een vogeleiland verderop is volgens mij het ideale compromis van GroenLinks.
Reactie #46, gepost door:
Tess Jungblut op: 03/17 om 02:26 PM
Pagina 1 van 1
Terug naar de hoofdpagina